Cenový věstník 13/2009 - Příloha č. 1 k výměru MF ČR č. 01/2010

CENOVÝ VĚSTNÍK 14/2008, 14/2007,15/2006, 17/2005, 8/2005

Příloha č. 4 k výměru MF ČR č. 01/2009, 01/2008, 07/2007, 01/2006, 01/2005

MAXIMÁLNÍ CENY A URČENÉ PODMÍNKY ZA POUŽITÍ VNITROSTÁTNÍ ŽELEZNIČNÍ DOPRAVNÍ CESTY CELOSTÁTNÍCH A REGIONÁLNÍCH DRAH PŘI PROVOZOVÁNÍ DRÁŽNÍ DOPRAVY

SKP 60.10.1
60.10.2
60.21.10

I.

Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních

A. Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních pro nákladní vlak

Provozování dopravní cesty (Řízení provozu)
S1E 42,65 Kč / vlkm
S1C 38,77 Kč / vlkm
S1R 34,89 Kč / vlkm
Zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (Infrastruktura dopravní cesty)
S2E 56,51 Kč / 1000 hrtkm
S2C 47,09 Kč / 1000 hrtkm
S2R 35,32 Kč / 1000 hrtkm
Provozování dopravní cesty (Řízení provozu)
S1E 53,31 Kč / vlkm
S1C 48,46 Kč / vlkm
S1R 43,61 Kč / vlkm
Zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (Infrastruktura dopravní cesty)
S2E 70,63 Kč / 1000 hrtkm
S2C 58,86 Kč / 1000 hrtkm
S2R 44,15 Kč / 1000 hrtkm

B. Maximální ceny za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních pro osobní vlak osobní přepravy

Provozování dopravní cesty (Řízení provozu)
S1E 7,39 Kč / vlkm
S1C 6,14 Kč / vlkm
S1R 5,20 Kč / vlkm
Zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (Infrastruktura dopravní cesty)
S2E 42,37 Kč / 1000 hrtkm
S2C 33,68 Kč / 1000 hrtkm
S2R 28,54 Kč / 1000 hrtkm
Provozování dopravní cesty (Řízení provozu)
S1E 9,23 Kč / vlkm
S1C 7,67 Kč / vlkm
S1R 6,50 Kč / vlkm
Zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (Infrastruktura dopravní cesty)
S2E 52,96 Kč / 1000 hrtkm
S2C 42,09 Kč / 1000 hrtkm
S2R 35,67 Kč / 1000 hrtkm

C. Maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních pro 1 vlak se vypočte podle vzorce

Cm = C1 + C2

C1 = S1E x LE + S1C x LC + S1R x LR

C2 = Q/1000 x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR ) x n

a) na tratích bez trakčního vedení:

Cm = (S1E x LE + S1C x LC + S1R x LR) + Q/1000 x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR ) x n

b) na tratích s trakčním vedením:

Cm = (S1E x LE + S1C x LC + S1R x LR) + Q/1000 x (S2E x LE + S2C x LC + S2R x LR ) x n x e

 kde

Cm =
maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu
C1=
maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu vztažená k provozování dopravní cesty (řízení provozu)
C2=
maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jedním vlakem pro sjednanou dopravní trasu vztažená k zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (infrastruktura dopravní cesty)
S1 =
cena za 1 vlkm jako podíl ceny za provozování dopravní cesty (řízení provozu) na jeden vlakový kilometr:
S1E
-na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému1)
S1C
-na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
S1R
-na dráhách regionálních 1)
S2 =
cena za 1000 hrtkm pro příslušný druh vlaku daná jako podíl ceny za zajištění provozuschopnosti dopravní cesty (infrastruktura dopravní cesty) za tisíc hrubých tunových kilometrů
S2E
-na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému1)
S2C
-na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
S2R
-na dráhách regionálních 1)
L =
vzdálenost jízdy vlaku v kilometrech zaokrouhlená na celé km nahoru
LE
-na tratích dráhy celostátní zařazených do evropského železničního systému1)
LC
-na ostatních tratích dráhy celostátní 1)
LR
-na dráhách regionálních 1)
Q =
hrubá hmotnost vlaku v tunách, zjištěná
n =
koeficient zohledňující použití vozidel s naklápěcí skříní
e =
koeficient zohledňující jízdy hnacích vozidel se spalovacím motorem po elektrizovaných tratích
Jede-li vlak po obou typech tratí (s trakčním vedením a bez trakčního vedení) vypočte se maximální cena za použití vnitrostátní železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních jako součet maximální ceny za použití dopravní cesty na trati bez trakčního vedení podle písm. a) a na trati s trakčním vedením podle písm. b).

D. Koeficient zohledňující použití vozidel s naklápěcí skříní "n"

položka č. n=
1. u vlaků s vozidly s naklápěcími skříněmi 1,25
2. u vlaků s vozidly s naklápěcími skříněmi v případě, že využití naklápěcí technologie není dovoleno 1,00
3. všech ostatních případech 1,00

E. Koeficient zohledňující jízdy hnacích vozidel se spalovacím motorem na elektrizovaných tratích "e"

položka č. e=
1. při použití činných hnacích vozidel nezávislé trakce 2) 1,075
2. ve všech ostatních případech 1,000

F. Použití železniční dopravní cesty nestandardními vlaky

Při použití železniční dopravní cesty pro zkoušky vozidel při rychlosti vyšší, než je nejvyšší dovolená rychlost na příslušném úseku trati, nebo s hmotností na nápravu vyšší, než je pro příslušný úsek trati stanovena, zvyšuje se maximální cena Cm o 100 %.

G. Užívání železniční dopravní cesty v rozporu s přidělenou kapacitou

Pokud dopravce po období jednoho měsíce využívá méně než 50 % přidělené trasy vlaku, je přídělce oprávněn požadovat uhrazení poplatku, který se nejvýše rovná maximální ceně, kterou by dopravce zaplatil za vlakové kilometry přidělené a nevyužité kapacity. Nárokování této sankce ze strany přídělce je možné jen v případě vyčerpání kapacity dané trati, kde dopravce přidělenou kapacitu řádně nevyužíval.

 

1) Zařazení dráhy do příslušné skupiny podle charakteru tratě uvede přídělce v prohlášení o dráze vydávaném podle § 34c zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů. Zařazení se řídí sdělením MD č. 111/2004 Sb. (tratě označené "E") a usnesením vlády č. 766 ze dne 20. prosince 1995 (tratě označené "R").

2) kromě případů nutných k obnově sjízdnosti tratí po mimořádných událostech v drážní dopravě (po nehodách, či živelných pohromách apod. - do obnovení normálního provozu) a údržby tratí, t.j. při plánovaných i neplánovaných výlukách kolejí, trakčního vedení apod., a jiných událostech znemožňujících použití závislého hnacího vozidla na elektrizované trati (např. při přerušení dodávky elektrické energie od dodavatele apod.)

II.

Určené podmínky použití železniční vnitrostátní dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních (dále jen "železniční dopravní cesta")

1. Železniční dopravní cestou dráhy celostátní a drah regionálních se pro účely stanovení maximální ceny za použití železniční dopravní cesty rozumí cesta určená k dopravě železničními kolejovými vozidly, pevná železniční zařízení nutná pro zabezpečení pohybu železničních kolejových vozidel a zařízení sloužící k zajištění bezpečnosti železničního provozu (zejména železniční stanice, železniční svršek a spodek, umělé stavby, sdělovací a zabezpečovací zařízení, pevná trakční vedení).

2. Smlouvu o použití železniční dopravní cesty dráhy celostátní nebo drah regionálních při provozování drážní dopravy uzavírá provozovatel příslušné dráhy s oprávněným dopravcem, kterým se rozumí osoba oprávněná podnikat ve veřejné nebo neveřejné železniční dopravě při splnění podmínek stanovených právními předpisy 3). Smlouvu o ceně za užívání železniční dopravní cesty a o způsobu její úhrady uzavírá přídělce s oprávněným dopravcem.

3. V maximální ceně za použití železniční vnitrostátní dopravní cesty nejsou zahrnuty:

  1. náklady za řízení drážního vozidla;
  2. náklady na pohonné hmoty (nafta, plyn,);
  3. náklady na služby poskytované provozovatelem dráhy dopravci4
  4. elektrickou energii v případě použití elektrických hnacích vozidel;
  5. nájemné za používání budov, které neslouží k provozování dráhy, a náklady na služby, spojené s užíváním těchto pronajatých prostor;
  6. náklady na přidělení a rezervaci kapacity železniční dopravní cesty;
  7. náklady na vypracování jízdních řádů pro všechny oprávněné dopravce;
  8. náklady na služby informačních systémů podle speciálních požadavků dopravce kromě informací poskytovaných provozovatelem o pohybu vlaků dopravce;
  9. náklady na telekomunikační služby komerčního charakteru podle speciálních požadavků dopravce kromě nákladů spojených s poskytováním informací o pohybu vlaků dopravce;
  10. náklady na vyžádaný doprovod vlaků odborně způsobilými zaměstnanci jiného oprávněného dopravce;
  11. náklady na jiné výkony vyžádané dopravci, např. dodání paliv, maziv, vody, předtápění vlaků (vozů), technické a komerční prohlídky vlaků (vozů), čištění, dezinfekce a jiné.

4. Maximální cena za použití železniční dopravní cesty se uplatňuje za jízdy vlaků i samostatných hnacích vozidel, ložených (v osobní dopravě obsazených) i prázdných motorových vozů včetně elektrických a jiných samostatných drážních vozidel na vlastních kolech.

5. Maximální cena se určí pro:

  1. vlaky jedoucí z důvodu zajištění dopravcem poskytovaných služeb souvisejících s přepravou věcí a živých zvířat ve veřejné nebo neveřejné drážní dopravě (včetně nákladních vlaků s přepravou cestujících) - podle sazeb uvedených v části I. písmenu A a příslušných koeficientů stanovených v části I. písmenu D a E za použití vzorců uvedených v části I. písmeno C a podmínek uvedených v písmenu F;
  2. vlaky jedoucí z důvodu zajištění dopravcem poskytovaných služeb souvisejících s přepravou osob ve veřejné nebo neveřejné drážní dopravě, podle sazeb uvedených v části I. písmenu B a příslušných koeficientů stanovených v části I. písmenu D a E za použití vzorců uvedených v části I. písmeno C. Tyto sazby se uplatní pouze za splnění podmínky, že vlak slouží výhradně pro přepravu cestujících, ve vlaku budou zařazena pouze drážní vozidla, která slouží k přepravě osob a služeb s tím spojených a vlak bude dopravován pouze hnacími drážními vozidly nezbytnými pro dopravu vlaku. Přídělce posoudí splnění podmínek pro použití těchto sazeb pro vlak neveřejné drážní dopravy v rámci procesu přidělování kapacity železniční dopravní cesty. Při nesplnění podmínek se uplatní maximální ceny podle postupu uvedeného v písmenu a) nebo c);
  3. ostatní vlaky jedoucí z důvodu provozních potřeb dopravce, podle sazeb uvedených v části I. písmenu A a příslušných koeficientů stanovených v části I. písmenu D a E za použití vzorců uvedených v části I. písmeno C a podmínek uvedených v písmenu F;

6. Rozhodující pro určení maximální ceny za použiti železniční dopravní cesty dráhy celostátní a drah regionálních je druh vlaku, celková hmotnost vlaku, charakter tratě a délka dopravní cesty, na které se doprava uskutečňuje. Při neplánované jízdě odklonem, z příčin na straně provozovatele příslušné dráhy, se ujetá vzdálenost stanovuje podle původně přidělené kapacity dopravní cesty. Projedná-li provozovatel příslušné dráhy s dopravcem odklonové trasy s dostatečným předstihem nejméně 60 dní před plánovanou jízdou, může přídělce účtovat cenu za použití dopravní cesty po odklonové trase.

7. Při neplánované jízdě odklonem předloží provozovatel příslušné dráhy na žádost oprávněného dopravce výpis kilometrovníku původně přidělené kapacity dopravní cesty.

8. Maximální cena za použití železniční dopravní cesty se uplatňuje pro dopravu veřejnou a neveřejnou.

9. Maximální ceny jsou stanoveny bez DPH.

10. Slevy z těchto maximálních cen jsou zveřejněny v prohlášení o dráze vydaném příslušným přídělcem dle § 34c zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a jsou v případě splnění podmínek stanovených v prohlášení o dráze nárokové a musí být prokazatelně poskytovány všem dopravcům za rovných a nediskriminujících podmínek.".

10. Nabídkové ceny těchto maximálních cen jsou zveřejněny v prohlášení o dráze vydaném příslušným přídělcem dle § 34c zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a jsou v případě splnění podmínek stanovených v prohlášení o dráze nárokové a musí být prokazatelně poskytovány všem dopravcům za rovných a nediskriminujících podmínek.


3)Např. zákon č. 266/1994 Sb., o drahách, ve znění pozdějších předpisů a jeho prováděcí vyhlášky.

4)Vyhláška č.351/2004 Sb., o rozsahu služeb poskytovaných provozovatelem dráhy dopravci